Page 41 - Boschbelang-2022-5
P. 41

VEILIG VERKEER en

 BETAALBAAR OPENBAAR VERVOER



 Overlast parkeren in wijken aanpakken  Strikte handhaving 30 km zones




     Door het niet strikt handhaven van de
     30 km zones ontstaan op veel punten
          met veel verkeer zeer onveilige

                         situaties.
             Een klasse voorbeeld is de
           Onderwijsboulevard met veel
                       voetgangers.

    Derhalve, 30 km zone strikt handhaven.


                                Afstellen verkeerslichten
 Door uitbreiden vergunningstelsel in overleg met bewoners.
 Bijvoorbeeld Oude Vlijmenseweg en directe omgeving.
 Overlast van wildparkeerders.              Verkeerslichten bij voetgangersoversteekplaatsen
                                          worden zo afgesteld, dat de voetgangers en fietsers

 Veiligheid van voetgangers en fietsers in het centrum  voorrang krijgen en ze daarna voldoende tijd krijgen
                                             om eventueel zelfs met een rollator veilig over te
                                                                          steken.
                                           De automobilist zit droog, de voetganger en fietser
 Stroken waar fietsers mogen fietsen                              staat in weer en wind.

 in de stad.
 Geen  voetgangers en fietsers   Bosch Belang pleit voor het meer inzetten op langzaam verkeer. Minder 50 km
 kriskras door elkaar.  wegen, maar daar waar mogelijk 30 km zones. Een 30 km-zone is
   milieuvriendelijker, doordat auto's er dankzij hun lagere snelheid minder fijnstof

   uitstoten. Hoe hoger de snelheid van een voertuig, hoe meer lawaai het
   produceert met zijn motor, door de rijwind en door het contactgeluid van de
 Aanpak gevaarlijke rotondes  banden op het wegdek.

   Dit geeft minder vervuiling van de lucht, minder stikstof. Deze milieueffecten

   werden al zichtbaar in de coronatijd, toen er minder verkeer en files waren. Deze
   milieueffecten dragen bij aan de gezondheid van onze inwoners. Bosch Belang
 Gevaarlijke 2 richting   gaat voor minder investeren op wegen en capaciteitsuitbreiding voor autoverkeer,

 rotondes aanpassen.   maar méér voor oplossingen voor initiatieven voor duurzaam vervoer en meer
 Terug naar 1 richting rotondes.
   voorzieningen voor elektrische fietsen.
   Ook een fietsstimuleringscampagne is nodig. Meer aandacht voor
   verkeersveiligheid blijft hard nodig. Preventief door snelheidsmeters en repressief
   door meer controles.




                                             Bosch Belang
 Op naar 100 jaar Uw Bosch Belang  Onafhankelijke raadsgroepering 1923
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46