Page 40 - Boschbelang-2022-5
P. 40

VEILIG VERKEER en

                 BETAALBAAR OPENBAAR VERVOER



                Overlast parkeren in wijken aanpakken                                                                                          Strikte handhaving 30 km zones




                                                                                                                            Door het niet strikt handhaven van de
                                                                                                                            30 km zones ontstaan op veel punten
                                                                                                                                 met veel verkeer zeer onveilige

                                                                                                                                                 situaties.
                                                                                                                                    Een klasse voorbeeld is de
                                                                                                                                  Onderwijsboulevard met veel
                                                                                                                                              voetgangers.

                                                                                                                           Derhalve, 30 km zone strikt handhaven.


                                                                                                                                                       Afstellen verkeerslichten
                   Door uitbreiden vergunningstelsel in overleg met bewoners.
                      Bijvoorbeeld Oude Vlijmenseweg en directe omgeving.
                                        Overlast van wildparkeerders.                                                                                              Verkeerslichten bij voetgangersoversteekplaatsen
                                                                                                                                                                  worden zo afgesteld, dat de voetgangers en fietsers

    Veiligheid van voetgangers en fietsers in het centrum                                                                                                          voorrang krijgen en ze daarna voldoende tijd krijgen
                                                                                                                                                                    om eventueel zelfs met een rollator veilig over te
                                                                                                                                                                                                 steken.
                                                                                                                                                                   De automobilist zit droog, de voetganger en fietser
                                                                 Stroken waar fietsers mogen fietsen                                                                                     staat in weer en wind.

                                                                                   in de stad.
                                                                     Geen  voetgangers en fietsers                         Bosch Belang pleit voor het meer inzetten op langzaam verkeer. Minder 50 km
                                                                            kriskras door elkaar.                         wegen, maar daar waar mogelijk 30 km zones. Een 30 km-zone is
                                                                                                                          milieuvriendelijker, doordat auto's er dankzij hun lagere snelheid minder fijnstof

                                                                                                                          uitstoten. Hoe hoger de snelheid van een voertuig, hoe meer lawaai het
                                                                                                                          produceert met zijn motor, door de rijwind en door het contactgeluid van de
                            Aanpak gevaarlijke rotondes                                                                   banden op het wegdek.

                                                                                                                          Dit geeft minder vervuiling van de lucht, minder stikstof. Deze milieueffecten

                                                                                                                          werden al zichtbaar in de coronatijd, toen er minder verkeer en files waren. Deze
                                                                                                                          milieueffecten dragen bij aan de gezondheid van onze inwoners. Bosch Belang
                  Gevaarlijke 2 richting                                                                                  gaat voor minder investeren op wegen en capaciteitsuitbreiding voor autoverkeer,

                  rotondes aanpassen.                                                                                     maar méér voor oplossingen voor initiatieven voor duurzaam vervoer en meer
           Terug naar 1 richting rotondes.
                                                                                                                          voorzieningen voor elektrische fietsen.
                                                                                                                          Ook een fietsstimuleringscampagne is nodig. Meer aandacht voor
                                                                                                                          verkeersveiligheid blijft hard nodig. Preventief door snelheidsmeters en repressief
                                                                                                                          door meer controles.




                                                                                                                                                                    Bosch Belang
    Op naar 100 jaar Uw Bosch Belang                                                                                                                   Onafhankelijke raadsgroepering 1923
   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45